Verksamhetsberättelse 2018

30. 5. 2019

År 2018 var fylld av aktiviteter: Integrations projekt mellan svenska och tjeckiska lärare, konsert med Georg Riedel och Katrineholms Kammarkör, utbytesprojekt mellan tjeckiska och svenska förskollärare och även Tekniska verket i Katrineholm var inblandat. Översättning av boken Incident i Böhmen. Många trevliga möten.

kskk-symbolVerksamhetsberättelse år 2018  Katrineholms Språk- och Kulturklubb

Vår klubb fortsatte även under år 2018 med kulturella evenemang, för både våra medlemmar och allmänheten, där vi bjöd på olika upplevelser från den rika kulturella världen. Samtidigt följde vi nya utmaningar från den mångkulturella världen inom Katrineholms skolverksamheter. Vi har även firat 100-årsjubileum av den Tjeckiska republiken (f.d. Tjeckoslovakien) på flera olika sätt, bl.a. blev flera styrelsemedlemmar inbjudna av Tjeckiska ambassaden till festligheter på Kungliga Myntkabinettet i oktober.

Den 17 mars 2018 inleddes vårt årsmöte i Studiefrämjandets lokal med en föreläsning av Bengt Svedenberg, som kåserade kring ”Gröt, vår äldsta måltid, älskad och hatad”, åhörarna fick också smaka på en sorts gröt. Som förtäring bjöds på semmeltårta från Sultans konditori (det har blivit en fin tradition).

Den 9 april kom den första gruppen med tjeckiska lärare (projektledare Zuzana Labudova), som ville lära sig hur man jobbar med integration av nykommande barn i olika skolor i Sverige, de fick göra studiebesök i flera verksamheter i Katrineholm. Vid detta första besök var de inbjudna till Nyhemsskolans förskoleklasser (lärare: Elisabeth Melwinsson, Ewa Moqvist och Lena Fröjd). Detta utbyte fortsatte 22 maj med ett andra studiebesök (och en ny grupp tjeckiska lärare) på låg- och mellanstadiet i Nyhems grundskola samt dess förberedelseklass och fritidsverksamhet (lärare Rune Engström och Monica Söderlund). En dag senare var gruppen inbjudna till Tjeckiska ambassaden i Stockholm av tjeckiske ambassadören Jiří Šitler, som visat sitt intresse och uppskattar det vi gör. Den tredje gruppens besök inföll den 27 september, även denna gång väl mottagna av Rune Engström. Det sista besöket under året blev den 20 november, då besökte de högstadiet i Södraskolan (lärare Torgny Jepsson och Paulin A. Palm, rektor Susanna Ölander Borg) samt dess förberedelseklass. Vid alla tillfällen utom ett har dessutom Elevhälsan i Katrineholm tagit emot dessa grupper och berättat om integration på ytterligare en nivå – förutom våra nysvenska elever så integreras även elever med olika funktionsvariationer. Katrineholms bidrag till information om arbetssätt med integration blev mycket uppskattat av våra tjeckiska gäster.

Tjeckiskt-svenskt utbyte mellan förskolan i Kyselka (i närheten av Karlovy Vary) och förskoleklasserna i Strångsjö (lärare Tine Hallberg) samt på Nyhemsskolan fortsatte med ett nytt studiebesök i Tjeckien mellan 9 och 14 maj. Katrineholms Service- och teknikförvaltning var med representerad av Erland Fröjd, och vår ordf. Jarmila var med som tolk (7 personer deltog). Programmet innehöll olika saker för de olika grupperna bl.a. jobbskuggning på förskolan i Kyselka och besök på en annan förskola i Jakubov för förskollärargruppen, och besök i Karlovy Varys växthus, soptipp och kontor för tekniska förvaltningen för Erland. Hela gruppen åkte linbanan till högsta berget Klinovec och blev bjudna till en god middag med kommunsstyrelsens ordförande Petr Kulhanek, samt till en annan middag i Radosov med borgmästare i Kyselka Ales Labik, etc. Ett mycket fint evenemang, som sprider sig över gränser mellan olika åldrar, yrke och länder.

Vårt speciella evenemang för år 2018 gäller musik. Vi firade tillsammans med Tjeckiska republiken 100 år av dess grundande. Då kom Universitetskören Chorea Academica från Usti nad Labem (33 personer, körledare Jiri Holubec) till Katrineholm. Deras konsert tillsammans med klubbens hedersledamot Georg Riedel (tack, Georg för stöd och medverkan!) genomfördes i Flodakyrka den 26 oktober (i samarbete med Svenska kyrkan). Väl besökt och mycket uppskattad konsert! Dagen efter, 27 november alltså, följdes av en utbyteskonsert i Musikens Hus tillsammans med Katrineholms Kammarkör (körledare Ingrid Falk). De ordnade en rik buffé där för sin tjeckiska utbytespartner efter konserten. Mycket uppskattat! Chorea Academica uppträdde även i Stockholm på Tjeckiska ambassadens jubileumsgala (dit styrelsemedlemmar var bjudna) och under mässan i St. Erics katolska kyrka.

Ja, vi har mycket bakom oss att vara stolta över. Men vi bör även titta in i framtiden och jobba hårt för den. Hör gärna av er, om ni har några funderingar eller nya visioner. Om ni har en mailadress, skicka den gärna till tine.hallberg@outlook.com eller till jarmila.kisskiss@hotmail.com. Bra om vi kan spara pengarna för frimärken – man skall tänka ekonomiskt, eller hur? Annars skickar vi förstås vanligt brev till er via vanliga postgången - som ni är vana vid.

Vi vill också uppmärksamma, att vi är tacksamma för det fina löpande samarbetet vi har med Studiefrämjandet.

Katrineholm, 2019-02-23

Jarmila Kocourková, ordförande