Verksamhetsberättelse 2015

15. 9. 2016

Verksamhetsberättelse 2015 för Katrineholms Språk- och Kulturklubb

(Katrineholm 6/3 2016)

År 2015 var för oss ett jubileumsår. Vi firade 10 år av utbyte mellan Katrineholm och Karlovy Vary (Karlsbad) i Tjeckien. Projektet stöds av den kände svenske jazzmusikern med tjeckisk bakgrund, Georg Riedel, som har blivit en av våra hedersledamöter.

Under hela året samarbetade vi med Studiefrämjandet.

Redan den 7 januari anordnade vår klubb en utställning med namnet

”10-årsjubileum av utbytesprojektet mellan Katrineholm och Karlovy Vary”. Den pågick en månad i Karlsbads galleri ”Regnbågens palett” och blev mycket uppskattad av invånarna där. Det kom ut en lång artikel om vårt utbyte i tidningen ”Radniční listy (Rådhusets tidning)”, som alla familjer i staden fick. Utställningen avslutades den 29 januari.

Under vårt årsmöte 2015 hade vi – till vår stora glädje – möjlighet att återigen lyssna på en föreläsning av Ingemar Ernberg, denna gång var temat  ”Hjärnan och kultur”. Detta skedde i Studiefrämjandets sal den 28 februari. Ingemar som är professor i tumörbiologi, och även vår styrelseledamot, berättade den här gången hur tätt förknippat hjärna och kultur är. Han sa, att vår klubb ligger långt framme gällande detta sedan länge, och det tyckte han förstås var bra. Det kom mycket folk till mötet.

Nästa evenemang förverkligades i ordförandes bostad den 1 april kl. 18.00. Dit kom Bengt Svedenberg med föreläsningen Nyttiga ämnen i vår mat. Flera droppade in – det är bara att ringa ordföranden och anmäla sig vid dessa föreläsningar som är öppna, inte bara för medlemmar.

Fram till maj fortsatte vi med den tredje serien av studiecirkeln Vett och etikett i EU-länder, som leddes av ordförande. Trevligt och berikande som alltid. Det gick att droppa in i enstaka fall även här genom att ringa ordförande.

I maj fortsatte vi med utbytesprojektet. Stråkorkestern Stämskruvarna från Katrineholms Kulturskola förverkligade sin resa till Karlovy Vary mellan 2-6 maj 2015. Det var 18 personer, varav 12 elever, 3 lärare, 2 föräldrar och rektorn Lennart Ejeby. De hade ett mycket fint program som deras tjeckiska utbytespartner, Karlsbads Grund- och Konstskola Šmeralova ordnade, bl. a. besökte de Karlsbads utsiktstorn Diana, Karlsbads teater eller s.k. Kaisers bad. De guidades av vår ordförande som även tolkade hela tiden. Stämskruvarna hade två konserter och fick flera stående applåder under sina fina uppträdanden. Det fanns naturligtvis även en gemensam del, där tjeckiska lärare tillsammans med Lennart sjöng ”Horgalåten”, som Stämskruvarna spelade samt att de svenska elever hade lärt sig att spela en tjeckisk kärleksvisa ”Chodila po roli”, som tjeckisk kör Zvonek (”Lilla klockan”) sjöng. Vår klubb hjälper med stor glädje till att i dessa båda länder utveckla elevernas hänsyn till andras språk och främmande kultur samt deras förmåga att ta emot det som är annorlunda.

Mellan 13 – 18 maj åkte en grupp av 6 förskollärare och 2 av Katrineholms Service- och teknikförvaltningen (samt en anhörig) till Karlovy Vary. De sist nämnda i denna grupp började utveckla en ny gren av utbytet. De träffade sina tjeckiska kollegor i den världsberömda kurorten och tack vare samordnaren Vladimír Zicha fick de besöka parker, ett skogsområde med hundratals kilometer långa promenadvägar, flera privata gårdar, samt byn Kyselka med dess park och källan som är känd runt om i hela Tjeckien.

Svenska förskollärare från Katrineholms s.k. ”Lilla Nyhems” förskoleklasser träffade sina tjeckiska kollegor på deras förskola Pramínek (”Lilla Källan”) i Kyselka, där de förmedlade hjärtliga hälsningar från sina barn, lämnade presenter till deras tjeckiska små vänner, samt deltog i deras vardagliga verksamhet. Även där påbörjades en ny utbytesgren, där engagerade sig Norrköpings förskola Smedby med sin rektor Anette Håckerström.

Utbytesprojektet med förskollärare pågår för nionde året i rad och är vårt flaggskepp.

20150730_155306     Under sommaren kom vår styrelsemedlem Birgit Nilsson och vår revisorsuppleant Yasemin Serinkaya på besök till Karlsbad. De var även i Prag. De sa att det skulle vara trevligt om även andra skulle ha möjlighet att delta i en sådan givande resa. Vi försöker inplanera den under år 2016 tillsammans med en kurs för att fokusera på vikten av tjeckisk historia och nutid innan själva resan.

I augusti fortsatte serien av våra sommarkonserter. Först hjälpte vi till med att ordna en konsert den 28 juli kl. 19.00 i St. Malms kyrka med andlig musik "Från Meditation till Alleluja". Sedan var på tur en konsert "Let´s sing and play OPERA!" med kända operamelodier i Österåkers kyrka, som skedde den 12 augusti kl 19.00. Sopran: Tereza Dudkova, fiol: Luboš Dudek, piano: Birgitta von Matérn. Det evenemanget blev mycket uppskattat och välbesökt.  De här konserterna anordnas alltid i samarbete med Svenska kyrkan.

Mellan 5-18 oktober hade vi en utställning med namnet ”10-årsjubileum för utbytesprojektet mellan Katrineholm och Karlovy Vary”, i det här fallet i Katrineholms Kulturhus Ängeln, i s.k. Hörnet. Där presenterades vårt utbytesprojekt. Vi samarbetade vid detta tillfälle med Kultur- och turismförvaltningen. Vi ställde ut fotografier, olika saker som tillhörde projektet, tidningsartiklar etc. Jag vill tacka alla som hjälpte till!

Den 6/10 kl. 17.30 ordnades enLiten öppning” av utställningen, där Kulturskolans stråkorkester Stämskruvarna spelade. Katrineholms Kammarkör sjöng vid den Stora vernissagen den 10/10 kl. 11, då kom även en delegation från Karlsbad med dess viceborgmästare Jirka Klsák och rektor Zdena Tichá. De träffade också Katrineholms ordförande i Bildningsnämnden, Johan Söderberg, som inte bara var med på vernissagen utan även vid den gemensamma lunch som sedan åtnjöts på St. Djulö. Där bekräftades av båda politikerna att vårt utbyte är en nyttig del av samhällslivet i båda länderna.

Men vi har inte bara glada nyheter. Flera av våra kära medlemmar har avlidit under året som gått sedan förra årsmötet. Det är sorgligt. Den 5 september avled Hannelene Svedenberg, styrelsemedlem med rötter i Karlsbad. Vi kommer att sakna henne mycket, hon var under nio år med i styrelsen, ägnade mycket av sina krafter till utbytet och kom alltid med nya idéer. I det här sammanhanget vill vi påpeka att vi skulle behöva flera engagerade människor som kan tänka sig att jobba för klubbens skull.

Vår verksamhet är öppen för alla och alla idéer är välkomna. Vi tycker att det är trevligt att träffas, vi tycker att vi alltid har en fin stämning på våra möten och evenemang, det spelar ingen roll om de sker i hemmiljö eller någon annanstans. Ni är alltid varmt välkomna. Ring antigen ordföranden eller vice ordföranden om ni undrar över något eller skulle vilja erbjuda era krafter.

Ni kan ha koll på våra evenemang via våra webbsidor

eller via våra annonser under rubriken Föreningsnytt i KK.

Vi finns även på Facebook, sök på ”Katrineholms Språk- och Kulturklubb så hittar ni vår sida. Vi blir glada och tacksamma om ni uppskattar det vi gör.

Ordförande Jarmila Kocourková                       Viceordförande Tine Lind

0703772477                                                        0730342964