Verksamhetsberättelse år 2022

12. 2. 2024

Verksamhetsberättelse år 2022 för Katrineholms Språk- och Kulturklubb

Vår klubb började året med ett mycket trevligt årsmöte, där vi fick lyssna på en intressant föreläsning av konstnären Kerstin Poignant från Norrköping. Hon berättade om sina målningar och sin inspiration från naturen. I Studiefrämjandets lokal den 12 mars hade vi verkligen en mysig stund tillsammans.

Under två dagar i april, 25 – 26/4, ordnade vår klubb ett nytt evenemang i samarbete med Osvetova beseda. Tema: nykommande barn och deras integration i skolan. Den 25 april besökte 11 tjeckiska lärare från Prag Navestadskolan i Norrköping, dess Mottagningsenheten samt Utbildningskontoret där.

Den 26 april besökte de Nyhemsskolan och Järvenskolan i Katrineholm. Vår ordförande var tolk under besöket. Vi fick många inspirerande idéer tack vare engagerade lärare och chefer som gillar sitt arbete. Tjeckiska lärare fick inspiration från det genomtänkta svenska systemet som verkligen har en lång tradition.

I maj fortsatte vår klubb med ett nytt studiebesök från Tjeckien. Mellan 1 – 8 maj hade vi 4 förskollärare från Karlovy Vary på besök. De jobbskuggade hos sin samarbetspartner Tine Hallberg i Strångsjö skola, men de blev även bjudna till Nyhems förskoleklasser, till Elisabeth Melwinsson, Lena Fröjd och Ewa Mokvist. Under veckan var de även till Vadstena, besökte en fantastisk konsert i Musikens Hus med Katrineholms Kammarkör, åkte båt på Duveholmssjön, badade bastu samt blev bjudna på en underbar grillfest till Lena och Erland Fröjd. Det blev en fin avslutning efter ett 15-årigt tjeckiskt – svenskt förskollärarutbyte.

Maj månad lockade ut oss med sina vackra dagar. Den 21 maj var det dags att åka igen till VeteranJordbruk och dess privata museum. Man upptäcker något nytt varje gång där. Tack till våra vänner Veteranbönderna för en fin visning, och tack till Stig Ceder som underhöll oss med sitt dragspel vid fikat! Vi var glada att detta evenemang även fick uppmärksamhet av KatrineholmsKuriren som publicerade Tines text om det under rubriken ”Din förening” (8 och 13 september 2022).

Vårt senaste samarbete med Osvetova beseda och dess chef Zuzana Labudova omfattade en studieresa till Prag i Tjeckien (25 - 29 september 2022), där 7 lärare från Katrineholm och en från Norrköping besökte grundskolan Petrovice. Vi besökte 5 olika klasser på både låg- och högstadiet, vi diskuterade om integration - i det här fallet gällande framför allt ukrainska barn som man försöker hjälpa i Tjeckien (67 316 ukrainska elever finns i det tjeckiska skolsystemet enligt statistik under skolåret 2022/23). Tjecker följer en speciell tjeckisk lag, s.k. Lex Ukraina, som bidrar till att ukrainska flyktingar (både vuxna och barn) kan integrera sig snabbare till ett vardagsliv i Tjeckien. Vi blev också bjudna på en fantastisk tjeckisk buffé som lärarna från Petrovice själva hade förberett. Vi promenerade på Karlsbron, tittade på Astronomiska uret samt besökte Karlstejn. Det blev ett underbart studiebesök!

Den 24 oktober var dags för ett videosamtal mellan elever på Strångsjö skola och deras lärare Tine Hallberg samt tjeckiska elever från förskolan Pramínek i Kyselka och deras lärare Blanka och Katka. De presenterade sig för varandra med sina namn, de tjeckiska barnen berättade om sin maskerad, de sjöng för varandra på både tjeckiska och på svenska (vår klubbs ordf. Jarmila hjälpte med tolkning).

Det blev ett fantastiskt möte den 16 november 2022 i Karlovy Vary med våra tjeckiska vänner från det tjeckisksvenska utbytet mellan förskolor.

Då förberedde de sig för att ta emot de svenska kollegorna som planerar att resa dit 18 – 21 maj 2023.

Vårt sista styrelsemöte under år 2022 var 29 november 2022 hos klubbens ordförande. Mycket gott bjöds vi på med mysig adventsstämning, vi fick också lyssna på en tjeckisk julmässa och se på en animerad film med bilder av den tjeckiske målaren och författaren Josef Lada. Vi fick under kvällen gåvor och hälsningar från tjeckiska utbytesvänner.

År 2022 blev fyllt med många evenemang som klubben ordnat – en stor skillnad mot de två åren före detta då mycket fick vänta p.g.a. covid.

Vi är tacksamma att vi kan fortsätta med våra aktiviteter som bidrar med sin lilla del av att förstärka demokrati och jämställdhet i vår ostabila värld.