Verksamhetsberättelse år 2021

12. 2. 2024

Verksamhetsberättelse år 2021 för Katrineholms Språk- och Kulturklubb Vi började den 12 mars 2021 lite ovanligt med tjeckiskt - svenskt videomöte mellan förskoleklassen i Strångsjö och förskolan i Kyselka i Tjeckien. Barnen, som deltar i vårt utbytesprojekt, presenterade sig för varandra, ställde frågor (Vad har ni gjort idag? Vad ser ni fram emot? etc.), sjöng och gjorde sånglekar tillsammans samt vinkade till varandra. Barnen själva tyckte att mötet var spännande och blev mycket engagerade. Lärarna från skolorna kommer att träffas i maj 2022 efter ett långt pandemi-uppehåll. Den 13 mars -21 hade vi årsmöte, då fortfarande online pga covid-restriktioner. Vi berättade bl.a. om utställningen Collegium Bohemicum i Ústí nad Labem, som ligger i västra delen av Tjeckien där vår hedersmedlem Georg Riedel, den kände svenske jazzmusikern och kompositören, deltar. Han har inför utställningen svarat på 28 frågor från Pavlina Kourová, utställningens kurator. Klubbens ordförande översatte dem till tjeckiska och de blev en del av den omfattande permanenta utställningen. Den har som målsättning att presentera öden för olika invånare och flyktingar med tysk bakgrund från detta område under tusentals år bakåt, av dem blev flera väldigt kända utomlands (bl. a. Franz Kafka, Max Brod). Men utställningen vill också presentera okända personer med gripande öde, som flydde av någon anledning från tjeckiska trakterna (det fanns alltid gott om anledningar där då: annan politisk åsikt, annan religiös inriktning än vad som godtogs, pågående krig i landet etc.). Ni får här ta del av de första 2 frågorna som Georg har svarat på: 1) ”När du var 4 år gammal emigrerade din familj t ill Sverige p.g.a. att det inte var säkert längre att stanna i dåvarande Tjeckoslovakien då din mamma var jude och din pappa var socialdemokrat. Minns du något från ditt dåvarande liv i Karlovy Vary? - Jag minns inte så mycket för jag var bara 4 år gammal då. Men jag minns att vi drack vatten från någon varm källa till middag, vatten som vi hade hämtat på plats, kanske på något torg mitt i Karlovy Vary. Jag tyckte att det smakade väldigt gott för det var en smak av kolsyra i den. Vad jag minns är att jag var mycket ledsen när vi skulle åka i väg, först till Praha, och sedan fortsatte vi vidare mot Sverige. Det hände 1938, när Sudeterna inlemmades till Tyskland, efter Münchenöverenskommelsen. 2) Hur pratade ni hemma – tjeckiska eller tyska? - Tyska. Vi var alla tjeckoslovakiska medborgare, förstås… Vi pratade alltså inte tjeckiska hemma. Det var ju ganska vanligt i den här delen av Tjeckoslovakien under den här tiden. Min mamma kunde ganska bra tjeckiska ändå för hon hade många tjeckiska patienter. Medan min pappa inte kunde tjeckiska alls. Jag kunde bara enstaka ord, som ”brambory, palačinky” och ”jedna, dva” som jag kanske har lärt mig från mina tjeckiska kamrater. För när man är fyra år då pratar man inte så avancerat språk, eller hur? Sen hade jag en tjeckisk kvinna som jobbade hos oss som barnflicka och som jag tyckte väldigt mycket om.” Den 5 juni 2021 hade vi med styrelsen en fantastisk dag vid Rinkesta och Granhult tillsammans med entusiasterna Benny Bleckert, Jörgen och Maria Westin samt Ingvar Larsson som gör ett otroligt jobb med sitt Veteranjordbruk. De lägger ner mycket arbete på att bevara gamla jordbruksredskap, verktyg och metoder. Vi har även sett gamla traktorer, ett boningshus med rum och kök inredda som förr i tiden, leksaker, m.m. Detta gäng besitter både kunskap och engagemang! Den 11 september 2021 tillbringade vi ännu en gång hos Veteranjordbruk som tog emot vårt gäng från Katrineholms Språk- och Kulturklubb och visade sina samlingar och sitt arbete på ett mycket intressant sätt. Vi var ju ännu flera då. Tack, Tine, för dina fantastiska bullar och kaffe! Senare under året 2021 kom ett nytt evenemang som under pandemi-åren verkligen varit efterlängtat. Efter 2 år kunde vi äntligen förverkliga ett utbytesprojekt med 13 grund- och gymnasieskollärare från Prag (den tjeckisk samarbetspartnern heter Osvetova beseda). Tack vare våra underbara svenska samarbetare fick vi kunnig guidning genom 2 grundskolor, och våra gäster fick vara med på lektioner (med Rune Engström, Monica Söderlund, Angelica Brink, Torgny Jeppson och flera andra) . Den 15 november 2021 besökte vi Nyhemsskolan och Södra skolan, den 16 november var verksamheten på Bryggan i fokus och vi hade även kontakt med IKSE från Norrköping (Interkulturella Språkenheten). Det diskuterades framför allt hållbarhet och integration. Evenemanget avslutades på ComMat i Katrineholm, där hade vi en trevlig gemensam lunch där även Katrineholms kommunstyrelses ordförande Johan Söderberg deltog. Under den första studiedagen fick vi också besöka Torgnys och Marianne Jeppsons hem, där våra tjeckiska gäster blev bjudna på typisk svensk buffé. I slutet fick vi tävla i våra kunskaper om Tjeckien och Sverige. Det här fantastiska besöket blev mycket uppskattat. Tack för att ni stödjer vår klubb (ni kan kolla på våra webbsidor och vår Facebook-sida, lämna gärna en ”like”/gilla-markering där eller – vilket skulle glädja oss - följ oss där). Vi är tacksamma att ni betalar medlemsavgift (man kan numera även swisha den till oss). Ni är hjärtligt välkomna på alla våra evenemang! Jarmila Kocourková, ordf.